Ο Οικ. Πατριάρχης στην Βιβλιοθήκη “ΆΓΙΟΣ ΑΓΑΠΗΤΟΣ” της Μητρόπολης Χίου (upd)

Φωτό: politischios.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 17:00

Παρουσία των δύο Βουλευτών του Νομού, του Περιφερειάρχη, των Δημάρχων των νησιών, του δωρητή της Βιβλιοθήκης εφοπλιστή Γ. Προκοπίου, του εκπροσώπου του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνό και πολλών άλλων εκλεκτών καλεσμένων, ο Μητροπολίτης Χίου κ. Μάρκος υποδέχθηκε και ξενάγησε την Παρασκευή το πρωϊ τον Οικουμενικό Πατριάρχη, στις εγκαταστάσεις της Βιβλιοθήκης της Ι. Μητροπόλεως Χίου Ψαρών και Οινουσσών “Αγ. Αγαπητός” ανακηρύσσονταν τον επίτιμο Πρόεδρο, σύμφωνα με το alitheia.gr.

Από την μεριά του ο Πατριάρχης αφού σημείωσε ότι οι σύγχρονοι καιροί, άλλαξαν την κουλτούρα ανάγνωσης, εννοώντας την ανάγνωση μέσω διαδικτύου, εν τούτοις το βιβλίο τόνισε είναι αναντικατάστατο, τονίζοντας χαρακτηριστικά την φράση “Διαβάζω άρα υπάρχω” . Στην συνέχεια χαρακτήρισε την Βιβλιοθήκη τς Μητροπόλεως εντυπωσιακή, όαση και κοιτίδα πολιτισμού και κατέληξε με μια συμβουλή καλής ανάγνωσης. Ο καλός αναγνώστης τόνισε τα καλά βιβλία τα διαβάζει αργά.

Αξίζει να σημειωθεί ότι συμβολικά ο Πατριάρχης έξω από την Βιβλιοθήκη φύτεψε μια ελιά, το δένδρο της σοφίας, σύμφωνα με τους αρχαίους, που η σοφία πηγάζει από την γνώση. Ή κατά την Θεολογική άποψη, σύμβολο καταλλαγής δηλαδή συμφιλιώσεως ανθρώπου με τον Θεό διά της μετανοίας, συμφιλιώσεως ανθρώπου με τον εαυτό του διά της επαναγωγής εις το αρχέτυπον κάλλος της εικόνος και συμφιλιώσεως του ανθρώπου με τους αδελφούς του, δηλαδή με όλους τους ανθρώπους διά της αμνησικακίας και της μακροθυμίας.

Ο Μητροπολίτης τώρα, κ. Μάρκος, είπε τα εξής στην προσφώνηση του προς τον Πατριάρχη.

«Kαι είπε Kύριος προς Mωσήν˙ ανάβηθι προς με εις το όρος και ίσθι εκεί˙ και δώσω σοι τα πυξία τα λίθινα, τον νόμον και τας εντολάς, ας έγραψα νομοθετήσαι αυτοίς» (Εξόδ. 24, 12).

«Kαι αποστρέψας Mωϋσής κατέβη από του όρους, και αι δύο πλάκες του μαρτυρίου εν ταίς χερσίν αυτού, πλάκες λίθιναι καταγεγραμμέναι εξ αμφοτέρων των μερών αυτών, ένθεν και ένθεν ήσαν γεγραμμέναι˙ και αι πλάκες έργον Θεού ήσαν, και η γραφή γραφή Θεού κεκολαμμένη εν ταίς πλαξί» (Εξόδ. 32, 15-16).

Το θεόπνευστον κείμενον του Νόμου, η παιδαγωγός εις Χριστόν Παλαιά Διαθήκη, περιγράφει διά των ειρημένων την ιεράν στιγμήν, καθ’ ην ο θεόπτης Μωϋσής παραλαμβάνει επί του θεοβαδίστου όρους Σινά εν δισσί αγίαις πλαξί παρά του Θεού τα θεοχάρακτα γράμματα.

Κορυφαία παρουσία παραδόσεως κειμένου υπό του Δημιουργού προς το δημιούργημά Του. Απ’ εκείνης της ώρας η Εκκλησία ενηγκαλίσθη αδιαλείπτως τον γραπτόν λογον, προσευχομένη μάλιστα όπως ο Δίκαιος Κριτής αναγράψη τα ονόματα των πιστών «εν βίβλω ζωής».

Τυγχάνει γνωστόν εις πάντας ότι, από των πρώτων βυζαντινών χρόνων υπήρχεν παράδοσις ιδρύσεως υπό της Εκκλησίας βιβλιοθηκών. Η Πατριαρχική Βιβλιοθήκη της Βασιλίδος των πόλεων είχε τους προδρόμους αυτής εν τη Ανατολή. Τα μεγάλα χριστιανικά κέντρα, Ιεροσόλυμα, Αντιόχεια, Αλεξάνδρεια και Καισάρεια διέθετον πλουσίας βιβλιοθήκας, των οποίων ιδρυταί ήσαν οι Επίσκοποι των εν λόγω πόλεων.

Η πρώτη βιβλιοθήκη εν Ιεροσολύμοις ιδρύθη υπό του Επισκόπου Αλεξάνδρου το 212. Τα εν τη βιβλιοθήκη ταύτη θησαυρισθέντα βιβλία διέφυγον την καταστροφήν κατά τον μέγαν επί Διοκλητιανού διωγμόν. Τον έκτον αιώνα εθεωρείτο ως διαθέτουσα πλήθος πατερικών κειμένων, είχε δε μεταφερθή εν τινι μοναστηρίω κειμένω παρά τον Πανάγιον Τάφον. Κατά την έριν του μονοθελητισμού κατεφάνη η σημασία των βιβλίων αυτής. Ο Πατριάρχης Σωφρόνιος κατά την έκτην Οικουμενικήν Σύνοδον εχρησιμοποίησεν υπέρ τα εξακόσια χωρία Πατέρων, των οποίων τα έργα εφυλάσσοντο εν τη βιβλιοθήκη. Και μετά την άλωσιν της πόλεως υπό των Αράβων διετηρήθη η Πατριαρχική αυτής Βιβλιοθήκη, η οποία εξηκολούθησε τον βίον αυτής παραλλήλως προς τας μοναστηριακάς της Παλαιστίνης βιβλιοθήκας.

Η Αντιόχεια είχε μεγίστην πνευματικήν παράδοσιν κατά τους ελληνιστικούς χρόνους, ο δε Αντίοχος ο Μέγας ως και οι λοιποί ηγεμόνες είχον φροντίσει, ώστε η πρωτεύουσα του κράτους αυτών να αποκτήση πλουσίαν βιβλιοθήκην κατά το πρότυπον της Αλεξανδρείας. Η βιβλιοθήκη αύτη υφίστατο και κατά την ρωμαικήν εποχήν.

Τον τέταρτον και πέμπτον αιώνα την πόλιν εκόσμουν ωσαύτως πλούσιαι βιβλιοθήκαι, αφού προς τοις άλλοις ήτο σημαντικόν κέντρον σπουδών. Τον πέμπτον αιώνα η βιβλιοθήκη περιείχε πολλά έργα Πατέρων της Εκκλησίας. Ταύτα προφανώς χρησιμοποιήσας ο Πατριάρχης Αντιοχείας προσήνεγκε κατά την Σύνοδον του 680/81 αφθονίαν πατερικών ρήσεων. Μέχρι του 1084 η Αντιόχεια ετέλει υπό βυζαντινήν διοίκησιν μετά την εκδίωξιν των Αράβων κατά το 969˙ επομένως και η βιβλιοθήκη αυτής εξηκολούθησεν υφισταμένη.

Την μεγαλυτέραν παράδοσιν εν τω κόσμω τόσον ως προς την ποικιλίαν των βιβλίων, όσον και ως προς τον αριθμόν αυτών είχον αι βιβλιοθήκαι της Αλεξανδρείας.

Η Αλεξάνδρεια κατά τους πρώτους αιώνας του Χριστιανισμού ουδόλως απώλεσε την λάμψιν αυτής ως κέντρου πολιτιστικού. Τας τελευταίας δεκαετηρίδας του δευτέρου αιώνος αι εν αυτή σπουδαί ευρίσκοντο εισέτι εν πλήρει ακμή. Η παρουσία εν τη πόλει του Ωριγένους, του οποίου η πολυμάθεια και η συγγραφική παραγωγή έμειναν παροιμιώδεις, αλλά και του περιφήμου Κλήμεντος, αρκεί διά να δεχθώμεν ότι εις την διάθεσιν τούτων υπήρχε πλήθος βιβλίων περιεχόντων έργα της αρχαίας ελληνικής γραμματείας, έργα ιουδαικά, γνωστικά συγγράμματα κ.λπ. Η επισκοπική της πόλεως βιβλιοθήκη κατά τον τέταρτον αιώνα ήτο πλουσιωτάτη∙ τούτο επέτρεψεν εις τον διάκονον Αθανάσιον να επιδείξη την καταπληκτικήν γνώσιν των πατερικών χωρίων εν τη Συνόδω της Νικαίας. Αλλά και καλλιγραφικά εργαστήρια διέθετεν άριστα η βιβλιοθήκη∙ ούτως εξηγείται η υπό του Κώνσταντος παραγγελία αντιγράφων της Αγίας Γραφής εις τον Μέγαν Αθανάσιον.

Η Αλεξάνδρεια διέθετεν αναμφισβητήτως την πλουσιωτέραν και σημαντικωτέραν επισκοπικήν βιβλιοθήκην του χριστιανικού κόσμου. Και διετήρησεν εν τούτω τα σκήπτρα μέχρι και του εβδόμου αιώνος, οπότε η πόλις περιήλθεν εις τας χείρας των Περσών πρώτον (619), είτα των Αράβων (642). Παρά ταύτα η πόλις εξηκολούθησε να τηρή πιστώς την παράδοσιν των γραμμάτων και της παιδείας. Οι Πατριάρχαι, απολαύοντες των γνωστών προνομίων, διετήρησαν την βιβλιοθήκην αυτών, η ανάπτυξις της οποίας εκάστοτε ήτο στενώς συνδεδεμένη προς την λογιότητα του Προκαθημένου της Εκκλησίας της Αλεξανδρείας.

Εξ ίσου περίφημος προς την της Αλεξανδρείας ήτο και η επισκοπική βιβλιοθήκη της Καισαρείας κατά τους πρώτους αιώνας του Χριστιανισμού. Η φήμη αυτής οφείλεται κυρίως εις το γεγονός ότι ο πολύς Ωριγένης διωχθείς εξ Αλεξανδρείας κατέφυγεν εις Καισάρειαν συναποκομίζων και την πλουσίαν προσωπικήν αυτού βιβλιοθήκην, την οποίαν εφρόντισε να επαυξήση διά της συγκεντρώσεως των απαραιτήτων εις αυτόν βιβλίων. Ο Ωριγένης αποθανών (253) κατέλιπε την βιβλιοθήκην αυτού εις Καισάρειαν. Ο πρεσβύτερος Πάμφιλος ανέλαβε την ανασυγκρότησιν της βιβλιοθήκης, αι δε υπ’ αυτού καταβληθείσαι προσπάθειαι ήσαν τόσον μεγάλαι και το επιτελεσθέν έργον τόσον σπουδαίον, ώστε ούτος εθεωρήθη ως ιδρυτής της βιβλιοθήκης. Ου μόνον τα έργα του Ωριγένους αντεγράφησαν, αλλά και μεγίστη προσπάθεια κατεβλήθη διά την μεταγραφήν των έργων της βιβλιοθήκης εκ των παπύρων εις περγαμηνάς. Ο Ευσέβιος, από του 313 Επίσκοπος Καισαρείας, επί των βιβλίων της εν λόγω βιβλιοθήκης εστηρίχθη διά να συγγράψη την χρησιμωτάτην Εκκλησιαστικήν Ιστορίαν αυτού. Η σημασία της Βιβλιοθήκης της Καισαρείας διά την χριστιανικήν γραμματείαν παραλληλίζεται προς την σημασίαν της Βιβλιοθήκης του Μουσείου διά την αρχαίαν ελληνικήν. Την εξέλιξιν της βιβλιοθήκης παρακολουθούμεν μέχρι της εποχής του Ιερωνύμου, ο οποίος εχρησιμοποίησεν αυτήν.

Η μεταφορά της πρωτευούσης του ρωμαικού κράτους από της Ρώμης εις την Κωνσταντινούπολιν εσήμανε και την μετάθεσιν του πνευματικού κέντρου της αυτοκρατορίας εκ της Δύσεως εις την Ανατολήν. Κειμένη μεταξύ πόλεων διαθετουσών παράδοσιν αιώνων πολλών εις την καλλιέργειαν των γραμμάτων και θεωρουμένων ως των σημαντικοτέρων κέντρων παιδείας, ως π.χ. αι Αθήναι, η Βηρυτός, η Σιδών, η Αλεξάνδρεια, η Κωνσταντινούπολις από της ιδρύσεως αυτής ησθάνθη την ανάγκην του συναγωνισμού και απεδύθη εις αγώνα υπεροχής, μεταξύ άλλων και της ιδρύσεως βιβλιοθηκών, εν οις και η Πατριαρχική Βιβλιοθήκη.

Αι περί της Πατριαρχικής Βιβλιοθήκης της Βασιλίδος των πόλεων πληροφορίαι είναι ολίγαι. Διά τον τέταρτον, τον πέμπτον και τον έκτον αιώνα αι ειδήσεις σπανίζουν, ενώ από του εβδόμου αιώνος και πέρα μνείαι, περιεχόμεναι εν τοις πρακτικοίς των Οικουμενικών Συνόδων ως και εν τοις έργοις των διαφόρων συγγραφέων, επιτρέπουν την ανετωτέραν παρακολούθησιν της εξελίξεως της αναπτύξεως της τόσον σημαντικής διά την Εκκλησίαν και τον βυζαντινόν καθόλου πολιτισμόν βιβλιοθήκης. Υφίστατο όμως αύτη και κατά τους πρώτους τρεις αιώνας του βίου του κράτους; Ασφαλώς ναί. Η βιβλιοθήκη είναι τόσον αρχαία, όσον και το Πατριαρχείον.

Πλην της εν τοις Πατριαρχείοις στεγαζομένης βιβλιοθήκης, υπό την ονομασίαν «Πατριαρχική Βιβλιοθήκη» πρέπει να περιλάβωμεν και απάσας τας βιβλιοθήκας των κατά καιρούς ακμασασών ανωτέρων πατριαρχικών σχολών. Τούτο δε, διότι αι σχολαί αύται, εφ’ όσον ελειτούργουν παραλλήλως προς το αυτοκρατορικόν πανεπιστήμιον και παρείχον μόρφωσιν κατά κανόνα διάφορον τούτου, ήτο απαραίτητον να διαθέτουν ιδίας βιβλιοθήκας εις χρήσιν υπό των καθηγητών, αλλά και των σπουδαστών. Η παράδοσις αύτη συνεχίσθη εις πλείστας Ιεράς Μονάς, εν ταίς βιβλιοθήκαις των οποίων, διεσώθη ο θησαυρός της Κλασικής Γραμματείας.

Στοιχούμενοι τη εκκλησιαστική ταύτη διακονία προέβημεν εις την ίδρυσιν και λειτουργίαν της “Βιβλιοθήκης της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου, Ψαρών και Οινουσσών «ΑΓΙΟΣ ΑΓΑΠΗΤΟΣ»”, τη βοηθεία και Χάριτι του εγχειρίσαντος τας θεογράφους πλάκας των εντολών Του τω θεόπτη Μωϋσή και απαραχάρακτον εν τοις θεοπνεύστοις Βιβλίοις της Παλαιάς και της Καινής Διαθήκης τη Εκκλησία Του την θείαν αποκάλυψιν διαφυλάξαντος.

Η ανακαίνισις της Βιβλιοθήκης επραγματοποιήθη τη εξαιρέτω και ηγεμονική χορηγία της Μεγάλης Ευεργέτιδος της καθ’ ημάς Ιεράς Μητροπόλεως Χίου Εντιμοτάτης Δεσποίνης κ. Αλεξάνδρας Μαμαλίγκα – Προκοπίου, των εγκαινίων γενομένων υπό του Εξοχωτάτου κ. Αντωνίου Σαμαρά, πρ. Προέδρου της Ελληνικής Κυβερνήσεως την 25ην Απριλίου 2018.

Εις την Βιβλιοθήκην εδόθη, συμφώνω γνώμη και της Ευεργέτιδος το όνομα του εν Αγίοις Πατρός ημών Αγαπητού Ρώμης. Ούτος υπήρξεν ο πεντηκοστός όγδοος διάδοχος του Αποστόλου Πέτρου, ανελθών εις τον θρόνον της πρεσβυτέρας Ρώμης την 13ην Μαίου 535 μ.Χ.. Ήτο ασκητικός Αρχιερεύς και ανήρ μεγάλης αρετής. Μετέβη εις την Νέαν Ρώμην, όπου υπερεμάχησεν της Ορθοδόξου Πίστεως, απεμάκρυνεν εκ του θρόνου του Πρωτοκλήτου Ανδρέου τον μονοφυσίτην Άνθιμον τον Α’ και συνοδικώς ανέδειξεν Πατριάρχην τον Πρεσβύτερον Μηνάν. Έτυχε μεγάλης υποδοχής εις την Βασιλεύουσαν παρά του αυτοκράτορος Ιουστινιανού, του ιερού κλήρου και του πιστού λαού. Τούτο εγένετο διότι προέδραμεν η χάρις της θαυματουργίας, την οποίαν επεδαψίλευσεν εις αυτόν ο Θεός. Κατά το ταξίδιόν του συνήντησεν εις λιμένα της Ελλάδος, άνθρωπον εκ γενετής άλαλον και χωλόν. Ο Άγιος Αγαπητός, αψάμενος του ασθενούς, εθεράπευσεν επί τω ονόματι Κυρίου την χωλότητα και εναποθέσας επί την γλώτταν Θείαν Κοινωνίαν έλυσεν την αλαλίαν αυτού. Μετά ταύτα, εισερχόμενος εις την Βασιλίδα των Πόλεων, και δη εις την Χρυσήν Πύλην, εθεράπευσεν τυφλόν. Εκοιμήθη εν ειρήνη εις την Κωνσταντινούπολιν το 536 μ.Χ., και το ιερόν σκήνωμά του ενεταφιάσθη εις τον Ναόν των Αγίων Αποστόλων, όπου και εν Συνάξει ετιμάτο η μνήμη του.

Ο Άγιος ούτος ανήρ υπήρξεν ο πρώτος, ο οποίος μετά του Κασσιοδώρου ίδρυσαν την πρώτην Βιβλιοθήκην Ελληνοφώνων και Λατινοφώνων Πατέρων και Εκκλησιαστικών Συγγραφέων εις την Ρώμην.

Εις τον χώρον της ημετέρας Βιβλιοθήκης λαμβάνει χώραν το «ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΝ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ», μορφωτική διακονία της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου διά την μελέτην, έρευναν και καλλιέργειαν της θύραθεν παιδείας, επιμορφωτικά σεμινάρια Κληρικών και Λαικών Συνεργατών της Εκκλησίας, συνάξεις εισηγήσεων θεμάτων Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής του Συλλόγου Ιεροψαλτών της Ιεράς Μητροπόλεως Χίου ΡΩΜΑΝΟΣ Ο ΜΕΛΩΔΟΣ, παρουσιάσεις εκδόσεων, εκθέσεις βιβλίων επί τοις επετείοις εκκλησιαστικών ή ιστορικών γεγονότων, μετακατασκηνωτικαί συνάξεις νέων, διαδικτυακαί συνεδρίαι Βιβλιοθηκών, ως εκείνων της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης και του Διορθοδόξου Κέντρου της Εκκλησίας της Ελλάδος επί τη εορτή του Μεγάλου Φωτίου έτους 2022 κ. α.

Όθεν, εν σεβασμώ βαθυτάτω, αφοσιώσει ολοθύμω και ευγνωμοσύνη αδιαλείπτω, ήχθημεν εις την Απόφασιν ίνα ανακηρύξωμεν την Υμετέραν Θειοτάτην Παναγιότητα ως Επίτιμον Πρόεδρον της Βιβλιοθήκης ημών και παρακαλούμεν την Εντιμοτάτην Μεγάλην Ευεργέτιδα κ. Αλεξάνδραν Μαμαλίγκα – Προκοπίου όπως επιδώση εις Υμάς την σχετικήν Απόφασιν.

Φωτό: altitheia.gr
Φωτό: altitheia.gr
Φωτό: altitheia.gr

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης στην Περιφερειακή Ενότητα Χίου

Νωρίτερα το πρωί, το κατώφλι της Περιφερειακής Ενότητας Χίου, πέρασε το πρωί της Παρασκευής ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, στο πλαίσιο της 3ης κατά σειρά επίσκεψής του στο νησί, έπειτα από πρόσκληση του Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου Κώστα Μουτζούρη και της συζύγου του Δήμητρας.

Σύμφωνα με το politischios.gr, αυτή η επίσκεψη αποτέλεσε κομβικό σημείο για την περιφέρεια, καθώς ενίσχυσε τις ήδη θερμές σχέσεις της με το Οικουμενικό Πατριαρχείο και προώθησε το διάλογο γύρω από σημαντικά κοινωνικά και περιβαλλοντικά ζητήματα, ιδίως την κλιματική κρίση.

Ο κ. Βαρθολομαίος, γνωστός παγκοσμίως για την ευαισθησία του σε περιβαλλοντικά ζητήματα, έχει αποκτήσει τον τίτλο του “Πράσινου Πατριάρχη” για τις πρωτοβουλίες του σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος. Στο πλαίσιο αυτής της συνάντησης, εκφράστηκε η ευγνωμοσύνη τόσο από τον Περιφερειάρχη Βορείου Αιγαίου, κ. Κώστα Μουτζούρη, όσο και από τα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου για την παρουσία του Πατριάρχη και για τα σοφά λόγια του σχετικά με την κλιματική κρίση.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, ο κ. Μουτζούρης, εξέφρασε την ευγνωμοσύνη του για την αποδοχή της πρόσκλησης από τον Πατριάρχη και την παρουσία του στο συμβούλιο. Σε έναν θερμό χαιρετισμό, ο Περιφερειάρχης τόνισε ότι η επίσκεψη του Πατριάρχη αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για την Περιφέρεια, ενώ παρέδωσε στον Πατριάρχη ένα εγκόλπιο ως ένδειξη σεβασμού και εκτίμησης.

Από την πλευρά του, ο Οικουμενικός Πατριάρχης απάντησε με θερμά λόγια, εκφράζοντας την ικανοποίησή του για την τρίτη επίσκεψή του στο όμορφο νησί της Χίου. Τόνισε τη σημασία της επιστημονικής ημερίδας της Περιφέρειας που θα λάβει χώρα την ίδια μέρα, η οποία επικεντρώνεται στην κλιματική κρίση, και σημείωσε τη συμβολή της τοπικής κοινωνίας και των θεσμικών φορέων στην οργάνωση αυτού του σημαντικού γεγονότος​.

Επίσης, ανέφερε ότι το πρόγραμμα της επίσκεψης του θα περιλαμβάνει πολλές εκδηλώσεις που έχουν οργανωθεί με πολλή αγάπη και ότι αυτές οι στιγμές θα αφήσουν ανεξίτηλες εντυπώσεις στην καρδιά και τη μνήμη του.

 

Με τιμές Αρχηγού Κράτους υποδέχθηκαν χθες τον Οικουμενικό Πατριάρχη στη Χίο

Τετραήμερη επίσκεψη στη Χίο πραγματοποιεί ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος, ο οποίος αναχώρησε ακτοπλοϊκώς από τον λιμένα του Çeşme (Κρήνης) και κατέφτασε στον κεντρικό λιμένα της Χίου το απόγευμα της Πέμπτης, 5 Σεπτεμβρίου.

Τον Οικουμενικό Πατριάρχη υποδέχθηκε με τιμές Αρχηγού Κράτους ο περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου Κωνσταντίνος Μουτζούρης, μαζί με εκπροσώπους των πολιτικών και στρατιωτικών αρχών του τόπου.

Σύμφωνα με το alitheia.gr, ο Οικουμενικός ευχαρίστησε τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών, τον Μητροπολίτη Χίου, τον Περιφερειάρχη και τις αρχές για την πρόσκληση καθώς και τον Άρχοντα του Πατριαρχείου καπ. Π. Τσάκο, που τον κάλεσε να ευλογήσει την έναρξη της πρώτης Ιδιωτικής Ακαδημίας Ε.Ν. του TEENS.

Πρόγραμμα του Οικουμενικού Πατριάρχη στη Χίο

Το απόγευμα είναι προγραμματισμένη η ημερίδα, στην οποία θα εκφωνήσει ομιλία. Εκτός του Πατριάρχη, θα μιλήσει ο πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας καθηγητής Προκόπης Παυλόπουλος, αλλά και ο γενικός γραμματέας της Ακαδημίας Αθηνών, Χρήστος Ζερεφός.

Την ερχόμενη Κυριακή, ο Οικουμενικός θα χοροστατήσει κατά τη Θεία Λειτουργία στον Ι. Ναό Κοιμήσεως Θεοτόκου Καλλιμασιάς, στο τέλος της οποίας θα τελέσει Μνημόσυνο για τους εκ Χίου αοιδίμους προκατόχους Αυτού, Πατριάρχες Ιωακείμ Β’ και Ιωακείμ Δ’. Στη συνέχεια θα τελέσει τρισάγιο επί του τάφου του αοιδίμου Πατριάρχου Ιωακείμ Δ’. Επίσης, κατά την παραμονή του, θα επισκεφθεί το Κοιμητήριο στο Βασιλεώνοικο, όπου θα τελέσει τρισάγιο υπέρ αναπαύσεως της ψυχής του μακαριστού Μητροπολίτου πρώην Βελγίου κυρού Παντελεήμονος.

Την Πατριαρχική Συνοδεία αποτελούν οι Μητροπολίτες Σμύρνης κ. Βαρθολομαίος και Μεξικού κ. Ιάκωβος, ο Πανοσιολ. Μ. Εκκλησιάρχης κ. Αέτιος, Διευθυντής του Ιδιαιτέρου Πατριαρχικού Γραφείου, ο Ιερολ. Πατριαρχικός Διάκονος κ. Ευλόγιος Τσάτσας, ο Αρχών Διδάσκαλος του Γένους κ. Κωνσταντίνος Δεληκωσταντής, Διευθυντής του Α’ Πατριαρχικού Γραφείου, και ο κ. Γεώργιος Ζεϊτουνλού, Πατριαρχικός υπάλληλος. Επίτροπος κατά την απουσία του Πατριάρχου ορίσθηκε ο Μητροπολίτης Γέρων Δέρκων κ. Απόστολος.