Μητροπολίτης Βεροίας: Ας περιορισθούμε να κρίνουμε και να κατακρίνουμε τον εαυτό μας μόνο

Την Κυριακή του Ασώτου 28 Φεβρουαρίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε το θείο λόγο στον Ιερό Ναό των Αγίων Κωνσταντίνου και Ελένης και Αγίου Ελευθερίου Διαβατού.

Ο Σεβασμιώτατος στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ου πάντα συμφέρει· πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ουκ εγώ εξουσιασθήσομαι υπό τι­νος».

Μία ανεπανάληπτη διακήρυξη έκανε σήμερα στο αποστολικό ανά­γνωσμα ο ουρανοβάμων απόστο­λος Παύλος. Μία διακήρυξη ελευ­θερίας, της απολύτου ελευθερίας που χάρισε ο Θεός στον άνθρωπο. Και τι διακηρύσσει ο απόστολος; «Πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ου πάντα συμφέρει». Όλα μου είναι επιτρε­πτα, όλα μπορώ να τα κάνω, αλλά δεν με συμφέρουν όλα και δεν με ωφελούν όλα.

Και συνεχίζει: «Πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ουκ εγώ εξουσιασθήσομαι υπό τινος». Όλα έχω δικαίωμα να τα κάνω, αλλά δεν θα γίνω υποχείριο κανενός πράγματος.

Να, λοιπόν, ο τέλειος ορισμός της ελευθερίας, που δεν μετατρέπεται σε ασυδοσία, αλλά ελέγχεται και κατευθύνεται από τη λογική, από τον ηγεμόνα νού του ανθρώπου. Γιατί ο Θεός δεν μας έπλασε μόνο ελευθέρους, δεν χάρισε σε εμάς τους ανθρώπους μόνο το δικαίωμα της ανεξαρτησίας και της αυτοδια­θέσεως, το συνόδευσε και με το δώρο της λογικής και της συνέ­σεως, προκειμένου να μην κατα­ντη­σει ο άνθρωπος στο σημείο που περιγράφει ο ψαλμωδός Δαβίδ λέγοντας: «άνθρωπος εν τιμή ων ου συνήκε· παρασυνεβλήθη τοις κτήνεσι τοις ανοήτοις και ωμοιώ­θη αυτοίς».

Ο Θεός δεν μας περιορίζει με τις εντολές του, δεν μας υποχρεώνει να τις ακολουθήσουμε και να τις εφαρμόσουμε. Μας τις έδωσε για να μας προφυλάξει από τον πει­ρασμό της ασυδοσίας και να ενι­σχύσει τη σύνεση και τη λογική μας να κατευθύνει τη ζωή μας όχι προς την καταστροφή μας αλλά προς το συμφέρον και την ωφέλειά μας και να μας κάνει πραγματικά ελευθέ­ρους και όχι αγομένους και φερο­μένους από τα πάθη και τις αδυ­ναμίες μας.

Δυστυχώς όμως οι άνθρωποι θεω­ρούμε συχνά τις εντολές του Θεού ή ακόμη και τις υποδείξεις της λογικής περιοριστικές της ελευθε­ρίας μας και όχι μόνο τις αγνοούμε, αλλά κάποιες φορές βαδίζουμε αντίθετα προς αυτές, με αποτέλε­σμα να αποτυγχάνουμε στις επιλο­γες μας, και αντί να κερδίζουμε περισσότερη ελευθερία να υποδου­λωνόμεθα στο κακό.

Αυτό έκανε και ο νεώτερος υιός της σημερινής παραβολής, ο γνωστός σε όλους μας άσω­τος. Νόμισε ότι όλα επιτρέπονται, ότι όλα έχει δικαίωμα να τα κάνει στη ζωή του. Και τι κατόρθωσε; Αντί να απολαμβάνει την ελευθε­ρία του και τη στοργική φροντίδα του πατέρα του, αναγκάσθηκε να γίνει δούλος ξένων και κυρίως δού­λος των παθών του και των συνηθειών του.

Πόσο τραγικό λάθος έκανε με την επιλογή του, το κατάλαβε από τις συνέπειες που είχε αυτή η επιλογή της δήθεν ελευθερίας.

Πόσο τραγικό λάθος έκανε, το απο­δεικνύει η μετάνοιά του και η απόφασή του να επιστρέψει στο σπίτι του πατέρα του και να τον παρακαλέσει να τον αποκαταστή­σει όχι ως υιό του αλλά «ως ένα των μισθίων» του.

Δεν είναι όμως μόνο ο νεώτερος υιός που αστοχεί νομίζοντας ότι τα πάντα επιτρέπονται. Είναι και ο πρεσβύτερος, ο οποίος φαινομε­νικά κυβερνά την ελευθερία του με τη λογική και ακολουθεί το θε­λημα του πατέρα του. Και όμως και αυτός πέφτει στην ίδια παγίδα, γιατί νομίζει ότι, επειδή είναι ο πι­στος και αφοσιωμένος υιός, μπορεί να κάνει τα πάντα. Μπορεί ακόμη να κατακρίνει και να καταδικάζει τις πράξεις του αδελφού του, μπορεί να κρίνει τις πράξεις του πατέρα του, μπορεί να διεκδικεί προνόμια έναντι του αδελφού του.

Όμως και αυτός κάνει το ίδιο τραγικό λάθος με τον νεώτερο αδελφό του, γιατί δεν κατανοεί πως το ότι μπορεί να τα κάνει όλα αυτά, δεν είναι προς το συμφέρον του, δεν είναι επιβεβαίωση της ελευθερίας του, γιατί τελικά του στερεί αυτό το οποίο επεδίωκε, του στερεί να απολαμβάνει τη χαρά του πατέρα του.

«Πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ου πάντα συμφέρει· πάντα μοι έξεστιν αλλ᾽ ουκ εγώ εξουσιασθήσομαι υπό τινος».

Ας ακούσουμε και εμείς προσε­κτι­κα σήμερα τη διακήρυξη του αποστόλου Παύλου και ας εξετά­σουμε τον εαυτό μας. Και εάν δεν τον βρούμε να ομοιάζει με τον άσωτο υιό, ο οποίος έγινε δέσμιος των παθών του, ας δούμε μήπως ομοιάζουμε με τον πρεσβύτερο, ο οποίος, αν και φαινομενικά ήταν ευσεβής και πιστός, έγινε από την απροσεξία του δέσμιος του πάθους της κρίσεως και της κατακρίσεως του αδελφού του αλλά και του πατέρα του.

Και εάν ο άσωτος υιός με τη μετάνοιά του απηλλάγη από την εξουσία της αμαρτίας, ο πρεσβύ­τερος που δεν συνειδητοποίησε το σφάλμα του, που δεν κατανόησε την παγίδα στην οποία έπεσε εξαι­τίας της υψηλοφροσύνης του, πα­ρέμεινε τελικά εξουσιαζόμενος από το πάθος της κατακρίσεως.

Ας εξετάσουμε και ας ελέγξουμε όλοι μας τον εαυτό μας και ας περιορι­σθού­με στο να εξετάζουμε τα δικά μας σφάλματα και όχι των άλλων· ας περιορισθούμε να κρίνουμε και να κατακρίνουμε τον εαυτό μας μόνο, για να αξιωθούμε και εμείς να απολαύσουμε τη συνεύρεσή μας με τον Θεό και τη χαρά της αιωνίου βασιλείας του, εκεί όπου ο Πατέρας όλων μας μας περιμένει με ανοικτές τις αγκάλες, για να μας αποκαταστήσει στο σπίτι του, που είναι η βασιλεία των ουρανών.