Λ’ Παύλεια: Με μεγάλη συμμετοχή τα «Καβασίλεια 2024»

Το απόγευμα της Τετάρτης, 19 Ιουνίου, ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων χοροστάτησε στον Πανηγυρικό Εσπερινό και κήρυξε τον θείο λόγο στον Ιερό Ναό του Αγίου Δημητρίου Καβασίλων για την εορτή του Αγίου Νικολάου του Καβάσιλα.

Μετά το πέρας του Πανηγυρικού Εσπερινού, στον αύλειο χώρο του Δημοτικού Σχολείου Καβασίλων πραγματοποιήθηκαν οι καθιερωμένες πολιτιστικές εκδηλώσεις υπό τον τίτλο «Καβασίλεια 2024», οι οποίες εντάσσονται στο πλαίσιο των «Λ΄ Παυλείων».

Ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων κατά την έναρξη της εκδήλωσης προσέφερε τα αναμνηστικά των «Λ´ Παυλείων» στους συμμετέχοντες, εκφράζοντας παράλληλα τις ευχαριστίες του για τη συμμετοχή τους, ενώ κηρύτοντας τον θείο λόγο κατά τον Πανηγυρικό Εσπερινό ανέφερε μεταξύ άλλων: «Της θύραθεν σοφίας, κάτοχος γε­νόμενος, της άνωθεν γνώσεως θη­σαυρός εδείχθης, τη καθαρά σου ζωή, θεόφρον Νικόλαε».

Με αυτούς τους λόγους εγκωμιά­ζει ο ιερός υμνογράφος τον εορτα­ζόμενο και ιδιαιτέρως τιμώμενο από την ενορία σας άγιο Νικόλαο τον Καβάσιλα.

Έγινες, ψάλαμε και εμείς προ ολίγου, κάτοχος της σοφίας του κόσμου, της σοφίας των ανθρώ­πων, αποδείχθηκες όμως θησαυρός της θείας γνώσεως με την καθαρά σου ζωή.

Και πράγματι ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας ήταν ένας άνθρωπος, ο οποίος σπούδασε κοντά στους πιο σοφούς διδασκάλους της εποχής του, στη Θεσσαλονίκη και στην Κων­σταντινούπολη, όλους τους κλάδους της ανθρωπίνης σοφίας. Ήταν ένας άνθρωπος που διακρί­θη­κε για τις γνώσεις του και τις ικανότητές του στη ρητορική, στη φιλοσοφία, στην ποίηση και στην αστρονομία, όπως αποδεικνύεται από τα έργα του, που σώζονται μέχρι σήμερα και προκαλούν τον θαυμασμό των μελετητών.

Δεν αρκέσθηκε όμως ο άγιος Νι­κο­λαος μόνο στην ανθρώπινη σο­φία, την οποία κατέκτησε, ούτε και διακρίθηκε μόνο σε αυτήν. Αγωνί­σθη­κε να αποκτήσει και την άνω­θεν σοφία, τη σοφία του Θεού.

Και αν κατόρθωσε να γίνει κάτο­χος της ανθρωπίνης σοφίας, κατόρθωσε να αποκτήσει ακόμη πε­ρισσότερη θεία σοφία, ώστε ο ιερός υμνογράφος να τον εγκωμιάζει ως «θησαυρόν της άνωθεν γνώσεως».

Και πως συνέβη αυτό; Συνέβη, διότι ενώ η ανθρώπινη γνώση και σοφία είναι πεπερασμένη, όπως πεπερασμένος είναι και ο ανθρώ­πι­νος νους, η «άνωθεν σοφία», η σοφία την οποία προσφέρει ο Θεός στον άνθρωπο, δεν έχει όρια. Γι’ αυτό και ο άνθρωπος όσο ευφυής και αν είναι, όση μνήμη και αν δια­θέτει, όσα χαρίσματα και αν έχει, όση προσπάθεια και αν καταβάλ­λει, όσο και αν μελετά νυχθημερόν και σε όλη του τη ζωή, δεν μπορεί να υπερβεί και να ξεπεράσει κά­ποια όρια που υπάρχουν και περιορίζουν τις γνώσεις του.

Το διαπιστώνουμε αυτό και στις ημέρες μας, καθώς, παρότι η επιστήμη έχει προχωρήσει πολύ πε­ρισ­σότερο από ό,τι τον 14ο αιώνα, στην εποχή δηλαδή που ζούσε ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, παρό­τι η τεχνολογία μας προσφέ­ρει άπειρες δυνατότητες να ερευνήσουμε και να διευρύνουμε τις γνώσεις μας σε πολλούς τομείς της επιστήμης, απέχουμε ακόμη πολύ από το να γνωρίζουμε τα πάντα. Γι’ αυτό και οι μεγαλύτεροι επιστή­μο­νες παραδέχονται ότι δεν μπορούν να απαντήσουν σε όλα τα ερωτή­ματα που θέτει ο άνθρωπος και ο κόσμος γύρω μας, και τα οποία ερευ­νούν και προσπαθούν καθημερνά για να τα εξηγήσουν.

Δεν ισχύει το ίδιο όμως με την «άνωθεν σοφία», με τη σοφία του Θεού, για την οποία δεν υπάρχουν όρια. Η σοφία του Θεού είναι άπειρη και ο Κύριός μας, ο Χριστός, είναι η σοφία του Θεού, «εν ω εισί πάντες οι θησαυροί της σοφίας και της γνώσεως απόκρυφοι», όπως γράφει ο ιδρυτής της τοπικής μας Εκκλησίας, ο απόστολος Παύλος.

Και ο Θεός προσφέρει αυτή τη σοφία και σε εμάς τους ανθρώπους, αρκεί να συντρέχουν κάποιες προ­ϋ­πο­θέσεις.

Η πρώτη προϋπόθεση είναι να πιστεύουμε στον Θεό και να του ζητούμε τη σοφία του. Ο Θεός δεν την δίδει υποχρεωτικά σε όσους δεν την θέλουν, γιατί αυτοί δεν μπορούν και να την αξιοποιήσουν.

Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η καθαρότητα της καρδίας. Η σοφία του Θεού δεν μπορεί να κατοικήσει στον νου και στην ψυχή του ανθρώπου, όταν ο νους είναι απασχο­λημένος με πονηρούς λογισμούς και αμαρτωλές σκέψεις. Δεν μπο­ρεί να ενοικήσει στην καρδιά του ανθρώπου, όταν αυτή είναι πλήρης από επιθυμίες κακές, από κακίες και πάθη. Δεν μπορεί να ενοικήσει στην ψυχή που φθονεί, που μισεί, που είναι προσκολλημένη στα υλικά πράγματα, που επιθυμεί και επι­διώκει μόνο τα γήινα και τα σαρκικά. Διότι, ακόμη και εάν δώσει ο Θεός τη σοφία του σε έναν άνθρω­πο που έχει έναν τέτοιο νου και μία τέτοια ψυχή, η σοφία του δεν θα τον ωφελήσει, γιατί όλα όσα υπάρ­χουν μέσα στο νου και τη ψυχή του ανθρώπου, δεν θα της επιτρέψουν να κατοικήσει.

Γι’ αυτό και χρειάζεται καθαρή καρ­διά. Χρειάζεται ο άνθρωπος να αγωνίζεται να αποδιώκει από την ψυχή και τον νου του την κακία και την αμαρτία, αλλά και να την καθαρίζει με τα μυστήρια της Εκ­κλη­σίας μας, και ιδίως με το μυ­στήριο της ιεράς εξομολογήσεως, της καθαράς εξομολογήσεως, ώστε να μπορεί να ενοικήσει η σοφία του Θεού.

Αυτή την καθαρή καρδιά και τον καθαρό νου διέθετε και ο άγιος Νικόλαος ο Καβάσιλας, ο οποίος αγωνιζόταν μέσα στον κόσμο που ζούσε και μέσα στα προβλήματα της εποχής του και της καθημερινότητας να διατηρεί την ψυχή του καθαρή από την αμαρτία και την κακία του κόσμου και του πονη­ρού και δεν έπαυε να ζητά από τον Θεό να του δώσει τη σοφία του.

Έτσι αξιώθηκε να την λάβει και να αναδειχθεί «της άνωθεν γνώ­σεως θησαυρός», ώστε να τιμάται και από τους συγχρόνους του αλλά και από εμάς σήμερα.

Δεν είχε όμως μόνο ο άγιος Νικό­λαος ο Καβάσιλας τη δυνατότητα να αποκτήσει τη θεία σοφία. Την έχουμε όλοι, γιατί ο Θεός δεν την στερεί από κανέναν. Αρκεί, όπως είπαμε, να πληρούμε τις προϋπο­θέσεις. Να προσφέρουμε στον Θεό καθαρή καρδιά και να του ζητούμε να μας χαρίσει τη σοφία του, αυτή την οποία έδωσε και στον άγιο Νι­κόλαο που ήταν πανεπιστήμων, αλλά και στους μαθητές του, που ήταν ταπεινοί ψαράδες, και με την οποία τους ανέδειξε «πανσόφους», ώστε να κηρύξουν τον Ευαγγέλιό του σε όλο τον κόσμο.

Χρειάζεται πάνω από όλα καθαρά καρδία, «καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί ο Θεός», για να μπορέσουμε σ᾽ αυτή την καθαρή καρδιά, μακριά από τα πάθη, μακριά από τις αμαρτίες, μακριά από τις κακίες να διατηρούμε το Πνεύμα το Άγιο, τη θεία σοφία, που με τις πρεσβείες του αγίου Νικολάου την εύχομαι σε όλους μας.