Η Βεργίνα εόρτασε τον προστάτη της, Άγιο Φώτιο Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως

Την Τρίτη 6 Φεβρουαρίου ο Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων λειτούργησε και κήρυξε τον θείο λόγο στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό του Αγίου Φωτίου Βεργίνης.

Στο τέλος της Θείας Λειτουργίας ο Μητροπολίτης κ. Παντελεήμων τίμησε με το μετάλλιο της Ιεράς μας Μητροπόλεώς τον κ. Αθανάσιο Τάτση, ο οποίος διακονεί είκοσι έτη αφιλοκερδώς το Αναλόγιο της ενορίας.

Στην ομιλία του ο Μητροπολίτης ανέφερε μεταξύ άλλων:

«Ως των αποστόλων ομό­τροπος και της οι­κου­μένης δι­δάσκαλος τω δεσπότη των όλων ικέτευε, Φω­τιε».

Πριν από λίγες ημέρες εορτάσαμε τους τρεις μεγίστους οικουμενι­κούς διδασκάλους, τους τρεις Ιε­ραρ­χες, τον Μέγα Βασίλειο, τον άγιο Γρηγόριο τον Θεολόγο και τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο. Και σήμερα εορτάζουμε και πανηγυρί­ζουμε τη μνήμη ενός άλλου οικου­μενικού διδασκάλου, του αγίου Φω­τίου, τον οποίο τιμά ιδιαιτέρως η ενορία σας που τον έχει προστάτη, ο οποίος υπήρξε διάδοχος στον πατριαρ­χικό θρόνο της Κων­σταντινουπό­λεως του αγίου Γρη­γο­ρίου και του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου.

Γιατί όμως ονομάζει ο ιερός υμνο­γράφος τον άγιο Φώτιο οικουμενι­κο διδά­σκα­λο αλλά και ομότροπο των απο­στο­­λων;

Οικουμενικός διδάσκαλος ονομά­ζεται ο άγιος και μέγας Φώτιος γιατί διακρίθηκε και αυτός, όπως και οι τρεις Ιεράρχες, για τη σοφία και τη γνώση του τόσο την κοσμι­κη όσο και τη θεία. Υπήρξε σοφός και πανεπιστήμων, όπως απο­δεικνύε­ται από τα συγγράμ­μα­τα του, με τα οποία μετέδωσε τη γνώση στους συγ­χρο­νους του αλλά την μεταδί­δει και σε όλους όσους τα μελετούν μέχρι σήμερα. Την μετέδωσε όχι μόνο μέσα στα όρια του Βυζαντίου αλλά και πέρα από αυτά, σε Ανα­τολή και Δύση.

Όμως ο τιμώμενος άγιος, ο Με­γας Φώτιος, δεν δίδαξε μόνο την κοσμική γνώση αλλά και την θεία, με την αποστολή των Θεσ­σαλονι­κέων αδελ­φων, των αγίων Κυρίλ­λου και Μεθοδίου, στους σλαβι­κούς λαούς για να τους διδάξουν το Ευαγγέλιο και να τους φωτί­σουν με το φως του Χριστού.

Γι᾽ αυτό και ο ιερός υμνογράφος χαρα­κτη­ρίζει τον τιμώμενο άγιο και ομότροπο των απο­στόλων, τους οποίους μιμήθηκε, όπως και τους τρεις Ιεράρχες, όχι μόνο στον ζήλο, αλλά και στο θάρρος και στην παρρησία για την υπεράσπιση της ορθής πίστεως και των δικαίων της Εκκλησίας.

Και αν στην εποχή τους οι τρεις Ιεράρχες υπερασπίσθηκαν την ορ­θο­τητα της πίστεως, την οποία προ­σέβαλαν και πολεμούσαν οι διά­φοροι αιρετικοί και κυρίως οι πνευματομάχοι· και αν ακόμη οι τρεις Ιεράρχες αγωνιζόταν για να διασφαλίσουν τα δίκαια της Εκ­κλη­σίας έναντι της κρατικής εξου­σίας, ο άγιος Φώτιος υπερασπί­σθη­κε το ορθόδοξο δόγμα για την εκ­πόρευση του Αγίου Πνεύμα­τος, το οποίο είχε αλλοιώσει η Εκ­κλησία της Ρώμης, και ακόμη υπε­ρασπί­σθη­κε τα δικαιώματα της Εκ­κλη­σίας της Κωνσταντινουπό­λεως ένα­ντι της Ρώμης, η οποία επενέβη στα εσωτερικά της, επι­διώ­κοντας να επιβάλλει τη δική της βούληση. Χάρη όμως στη σθε­ναρή αντίσταση του αγίου Φω­τίου κατόρθωσε η Εκκλησία της Κων­σταντινουπό­λεως να μην πα­ρα­συρ­θεί αναγκα­στι­κα στην καινο­το­μία της πι­στε­ως, την οποία είχε εισαγάγει η Εκκλησία της Ρώμης, και να ορθο­τομεί μέχρι σήμε­ρα «τον λόγον της αληθείας» της πίστε­ως.

Δίκαια, λοιπόν, η Εκκλησία μας ανέγραψε τον άγιο Φώτιο στο Αγιο­­λόγιό της και η ιστορία τον ονόμασε μέγα, παρά τις αντίθετες προσπά­θειες ορισμένων, που πάντοτε υπάρχουν, οι οποίοι ενοχλη­με­νοι από την παρρησία του και από τους αγώνες του υπέρ της πίστεως και της Ορθοδόξου Εκκλησίας, τον συκοφάντησαν, τον κατηγόρη­σαν και δεν θέλησαν να αναγνωρί­σουν την προσφορά του και στην Εκκλησία και στον εκ­χριστιανισμό των σλαβικών λαών αλλά και στα γράμματα και την παιδεία.

Για εμάς όμως που τον τιμούμε ως άγιο και μέγα διδάσκαλο της αλη­θείας, ο άγιος Φώτιος αποτελεί προ­τυπο ορθοδόξου πίστεως, το οποίο έχουμε χρέος να ακολουθού­με, αφενός αγωνιζόμενοι να ζούμε σύμφωνα με αυτή την πίστη, την οποία με πολλούς αγώνες διεφύ­λαξαν και μας παρέδωσαν οι πατέ­ρες μας, γιατί είναι η μόνη η οποία μπορεί να μας σώσει, και αφετέρου να την υπερασπιζόμεθα όποτε πλητ­­τεται ή και αλλοιώνεται.

Και αυτό συμβαίνει εμμέσως και στις ημέρες μας, καθώς επιχειρεί­ται η αλλοίωση της εννοίας και του ιερού θεσμού του γάμου, ο οποίος αποτελεί μυστήριο για την Εκ­κλη­σία μας, με τη σχεδιαζόμενη ψη­φι­ση του νέου νόμου, ο οποίος θα καθιερώνει τον γάμο μεταξύ ατό­μων του ιδίου φύλου και θα θεωρεί αυτή την παράνομη και αθέ­μιτη ένωση δύο ανθρώπων ως «οι­κογέ­νεια», που μπορεί μάλιστα να απο­κτήσει και παιδιά.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο νόμος αυτός είναι αντίθετος προς τον νόμο και το θέλημα του Θεού, πλήττει την οικογένεια και θα έχει ανεπανόρθωτες συνέπειες για το μέλλον και της οικογενείας και της κοινωνίας και της πατρίδος μας.

Ας το γνωρίζουμε αυτό, ας ενη­μερώνουμε και όσους δεν το γνω­ρίζουν και ας προσευχόμεθα ο Θεός να μας προστατεύσει από αυτόν τον πειρασμό, δι᾽ ευχών του αγίου Φωτίου, πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, και του αγίου Βουκόλου, επισκόπου Σμύρνης, ο οποίος εορτάζει σήμερα. Ας έχουμε τις ευχές τους, ας έχουμε την προστασία τους και ας μας χαρίσουν τη σοφία τους, ώστε και εμείς να πράττουμε όπως πρέπει μέσα στην Εκκλησία μας.